Integritetspolicy

Senast uppdaterad: 2025-12-15

Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter när du besöker vår webbplats,
kontaktar oss, köper kursmaterial eller bokar utbildning. Vi värnar om din integritet och behandlar personuppgifter i enlighet med
gällande dataskyddslagstiftning, inklusive GDPR.

1. Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är:

Trädgårdsutbildningar i Sverige AB
Organisationsnummer: 559534-0307
Adress: Helgeslätt 5, 595 91 Mjölby
E-post: marina@tradgardsutbildningar.se
Telefon: 073 022 10 82

2. Vilka personuppgifter vi samlar in

Vi kan samla in följande kategorier av personuppgifter beroende på hur du använder webbplatsen:

  • Kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer, företagsnamn.
  • Beställningsuppgifter: uppgifter kopplade till köp, bokning, orderhistorik, produkter/tjänster du köper.
  • Betalningsuppgifter: betalningsstatus och transaktionsinformation. Kortuppgifter hanteras av Stripe och lagras inte av oss.
  • Kommunikation: meddelanden du skickar via formulär eller e-post.
  • Tekniska uppgifter: IP-adress, enhetsinformation, webbläsartyp, besökshistorik på webbplatsen (via cookies/liknande tekniker).

3. Varför vi behandlar personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter för att kunna:

  • hantera bokningar och beställningar samt leverera utbildningar och kursmaterial
  • kommunicera med dig, svara på frågor och ge support
  • hantera betalningar och förebygga bedrägerier
  • uppfylla rättsliga skyldigheter (exempelvis bokföringskrav)
  • förbättra webbplatsens funktion, säkerhet och användarupplevelse
  • skicka relevant information kopplat till din beställning (exempelvis orderbekräftelser)
  • marknadsföra våra tjänster om du har samtyckt eller om vi har ett berättigat intresse (se punkt 4)

4. Rättslig grund för behandling

Vi behandlar personuppgifter med stöd av följande rättsliga grunder:

  • Avtal: när behandlingen krävs för att fullgöra ett avtal med dig (till exempel köp/bokning).
  • Rättslig förpliktelse: när vi måste uppfylla lagkrav (till exempel bokföring).
  • Berättigat intresse: när vi har ett legitimt intresse att förbättra webbplatsen, förebygga missbruk och kommunicera kring våra tjänster, och detta inte väger tyngre än dina rättigheter.
  • Samtycke: för vissa cookies, nyhetsbrev eller marknadsföring där samtycke krävs. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.

5. WooCommerce, Stripe och betalningar

Vår webbplats använder WooCommerce för hantering av e-handel (order, kundkonto och relaterad administration).

Betalningar hanteras via Stripe. När du betalar kan personuppgifter delas med Stripe för att genomföra transaktionen,
exempelvis namn, e-postadress, orderinformation och betalningsrelaterade uppgifter. Vi tar inte del av och lagrar inte dina fullständiga kortuppgifter.

Stripe kan behandla uppgifter som självständig personuppgiftsansvarig eller som personuppgiftsbiträde beroende på tjänst och sammanhang.
För mer information om Stripes behandling hänvisar vi till Stripes egna integritetsinformation.

6. Kontaktformulär

Om du kontaktar oss via formulär behandlar vi de uppgifter du lämnar (till exempel namn, e-post, telefon och meddelande)
för att kunna besvara din förfrågan och följa upp ärendet.

7. Cookies och liknande tekniker

Vi använder cookies och liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera, för att förbättra användarupplevelsen och för att kunna analysera trafik.
Vissa cookies är nödvändiga för funktioner som varukorg och kassa i WooCommerce.

Du kan hantera dina cookie-inställningar via din webbläsare och, om vi använder ett cookieverktyg, även via cookie-bannern/inställningspanelen.

8. Hur länge vi sparar uppgifter

Vi sparar personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för ändamålet, exempelvis:

  • Order- och bokföringsunderlag: sparas enligt gällande lagkrav.
  • Supportärenden och kontaktförfrågningar: sparas så länge det behövs för att hantera ärendet och rimlig uppföljning.
  • Kundkonto (om du skapar konto): sparas tills du begär radering eller kontot avslutas, med undantag för uppgifter som måste sparas enligt lag.

9. Delning av personuppgifter

Vi kan dela personuppgifter med betrodda mottagare när det behövs för att leverera våra tjänster, till exempel:

  • betalningsleverantörer (Stripe)
  • drift och webbhotell/tekniska leverantörer
  • leverantörer kopplade till e-handel och administration (till exempel WooCommerce-relaterade tjänster)
  • myndigheter när vi har en rättslig skyldighet

Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part.

10. Överföring till tredje land

Vissa av våra leverantörer kan behandla uppgifter utanför EU/EES. Om så sker säkerställer vi att överföringen sker med lämpliga skyddsåtgärder,
exempelvis EU-kommissionens standardavtalsklausuler (SCC) eller andra godkända mekanismer.

11. Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag)
  • begära rättelse av felaktiga uppgifter
  • begära radering (i vissa fall)
  • begära begränsning av behandling
  • invända mot behandling som grundar sig på berättigat intresse
  • begära dataportabilitet när behandlingen grundar sig på avtal eller samtycke
  • återkalla samtycke när behandling grundar sig på samtycke

Om du anser att vi hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

12. Säkerhet

Vi arbetar löpande med tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot förlust, missbruk och obehörig åtkomst.
Endast behöriga personer har tillgång till uppgifter som behövs för att fullgöra sitt arbete.

13. Ändringar i denna policy

Vi kan uppdatera denna integritetspolicy vid behov. Den senaste versionen finns alltid publicerad på webbplatsen,
tillsammans med datum för senaste uppdatering.

14. Kontakt

Om du har frågor om denna integritetspolicy eller vill utöva dina rättigheter, kontakta oss:

E-post: marina@tradgardsutbildningar.se
Telefon: 073 022 10 82



Denna text är en generell mall och kan behöva anpassas utifrån era faktiska integrationer (till exempel analysverktyg, nyhetsbrev,
inloggningstjänster, fraktlösningar, CRM) samt era interna rutiner för lagring och åtkomst.